Från mall till färdigt kapell

Med hjälp av instruktioner, symaskin och material från oss på FREWI har en av våra kunder delat med sig av sina erfarenheter av kapelltillverkning med bilder och beskrivning. Vi är tacksamma för detta och hoppas att fler kan få inspiration att sy sitt kapell. Tack!

Det gamla kapellet
  1. Gamla kapellet. Fult, slitet så att solen till och med lyser igenom, dålig passform och "lagat" med silvertejp.
  2. Lagat och lappat många gånger men en tunn väv går inte att åtgärda.
  3. Bakre bågen ska höjas ca 15 cm. Dels för att få lite högre takhöjd men framförallt för att bågen ska hamna längre bak när kapellet fälls så den inte skär in i ryggen när man sitter i baksoffan.
Kanalerna ska göras kortare för att underlätta uppvikningen av sidorna när kapellet ska sättas i "körläge". "Let the sun shine in!!"
  1. Kapellets grundkonstruktion ska kopieras, men det ska höjas, få bredare luckor fram och bak samt större fönster.
  2. Nödtätning med tejp fungerade sådär... snyggt var det i alla fall inte.
  3. En bit kapell från en annan båt fick stoppa det mesta av regnet tills täckställningen kommit på plats. Man tager vad man haver!
Dags för mallning
  1. Första försöket att malla upp ett nytt kapell efter mallningsintruktionen på FREWI´s hemsida. (Botten har epoxibehandlats under tiden.)
  2. Hörnen är det svåraste.
  3. Observera vinkeln på den främre bågen...jag kommer återkomma till det.
  1. Främre delen är helt OK... men där bak ser det inget roligt ut!
  2. Här är mittpunkten markerad i aktern.
  3. Jag nöp in överflödig plast och tejpade så gott jag kunde men jag blev aldrig riktigt nöjd.
  1. Markerat bågar (röd penna), blixtlås (blå penna) och nederkant (svart penna).
  2. Ett snöre håller bågarna på plats (återkommer till det). Främre luckans blixtlås markerade efter originalkapellets placering.
  3. Helt slätt blev det inte...
  1. Mittlinje markerad i framdelen.
  2. Streckad linje är den nya placeringen för luckans dragkedja för att göra den bredare.
  3. Dags att göra om mallningen. Båten står nu under ett hus vilket är fantastiskt! Nu kan jag fixa med båten även om det ösregnar, vräker ned snö, stormar eller är kolmörkt (lysrör i taket!).

Ett snöre endast i mitten håller inte bågarna på plats så bra. Detta är en gammal båt så bågarna är varken speciellt raka eller stabila.

Ny plast och nya tag efter erfarenhet från första mallningens misstag samt tips från FREWI. Notera mittsnöret som verkligen är i mitten hela vägen denna gången samt de två extra snörena. Dessa är till för att staga bågarna så att de inte vrider eller flyttar sig när man jobbar med plasten.

Denna gång slitsade jag plasten i hörnen istället för att nypa ihop den. Rådet från FREWI var att låta tejpen jobba. Målet är att få en slät mall och detta åstadkommer man genom att låta tejpen "ta över" plastens roll på stökiga ställen. Det gör inget att plasten är rynkig och knölig under tejpen bara tejpen är slät.

Innan jag satte igång med mallen mätte jag avstånden mellan bågarna många gånger och justerade linorna för att få bågarnas inbördes avstånd lika hela vägen och inte bara längs mittlinjen (bild 2).

För att få en exakt mittlinje (bild 3), vilket jag kände skulle vara bra att utgå ifrån vid mallningen och när det längre fram är dags att skära ut väven, fäste jag ett snöre från främre mittvredet och drog det över plasten till mittpunkten i aktern. Jag ritade sedan en streckad linje på insidan av plasten hela vägen. Notera också att jag skarvat plasten precis längs mittlinjen.

  1. Här har jag spänt ett snöre på tvären för att markera var den delbara dragkedjan ska sitta. Att använda snöre som guide för att dra linjer upptäckte jag var mycket bra. Snörändarna tejpas på plats mot båten när man är nöjd med hur linjen sitter och sedan ritar man på insidan.
  2. Här är mittpunkten på främre bågen. Tvärssnöret är för dragkedjan och har fixerats med en tejpbit.
  1. Här markeras slutet av främre kapelldelens överlapp över den bakre. (Delarna delas ju av dragkedjorna.) Snörmetoden användes med framgång. Blåa linjen är alltså dragkedjan. (Denna linje blev lite fel trots allt, så jag fick justera den med mallen på vardagsrumsgolvet.)
  2. Dragkedjorna kommer löpa nära främre bågen i stil med gamla kapellet.
  3. Här är bågarnas kanaler markerade. Till vänster gjorde jag först rätt men trodde det var fel, så jag ritade om vilket ju var fel. Då gäller det att markera tydligt vad som är korrekt. Kanalerna ska hålla emot det håll som bågen vill sträva. Detta är viktigt att tänka på så man inte syr dem på fel sida om bågen.
  1. Här har jag använt snörmetoden för att markera akterluckans dragkedja (snöret längst till vänster i bilden).
  2. Främre luckan. Vid utsättning av dessa olika snören har mittlinjen varit väldigt bra att utgå ifrån. Luckorna ska ju ha raka sidor så avståndet från mittpunkten på framrutan ut till dragkedjan ska vara samma som från bågens mittpunkt till dragkedjan.
Grön linje markerar var överlappet slutar och blå den felaktiga dragkedjelinjen. Observera att jag nu också förlängt den främre bågen med en rörstump. Anledningen till detta var att jag inte var nöjd med vinkeln som blev när jag bara lutade fram bågen för att få höjden att stämma med bakre bågens förlängning.

Eftersom vi gärna har främre kapellet uppe som solskydd måste bågen ha vinkel bakåt för att inte kapellet ska falla framåt av sig själv.

Bakre bågen är alltså höjd med ca 15 cm mha en rörstump. Dessa rörstumpar är bara fixerade med ett buntband och lite eltejp.

Tanken är att permanent fixera dem med epoxi men det väntar jag med tills kapellet är färdigsytt. På så sätt är alla bågar justerbara och kan hjälpa till att släta ut ev. symissar med kapellet.

Mycket trevligare vinkel på främre bågen om man jämför med bilderna från första mallningen.

Nu när jag tittar på denna bild känner jag dock att bakre, rörliga, bågen kanske står lite för rakt upp. Jag har en känsla av att man strävar efter 90° vinkel mellan rörliga bågarna och de fasta...jag bör dock kunna justera detta genom att skjuta upp den på fasta bågen och trycka den framåt för att behålla taklinjen. Det är ingen katastrof, jag får helt enkelt flytta kanalen framåt vilket kan märkas ut när jag testar väven på båten.

Kantlinjen är utmärkt runt om men det är bara en vägledning. När väven skärs ut kommer jag ta till rejält med extra väv. Kantlinjen kan man vänta att färdigställa.

Hela kapellet kan vara färdigjusterat och öljetterna kan tom sitta på plats innan kantlinjen klipps till.

Plasten är tejpad mot framrutorna. Jag slitsar också upp hål för kapellvreden när jag känner att jag fått till spänningen någorlunda. På så sätt ligger plasten som väven ska göra och pekas inte ut av vreden.

Jag vet inte om det är rätt sätt att jobba med det har funkat för mig. Måste man justera plasten är det bara att tejpa igen de felaktiga hålen för vreden och slitsa upp nya.

Nästa steg med mallen
  1. Så här ser hela mallen ut hemma på golvet. Jag har sträckt upp mittlinjen och tejpat ändarna så mallen ligger rakt och still på golvet.
  2. Jag blev glatt överraskad hur symmetrisk mallen blev. Det visar att noggrannhet lönar sig!
  3. Nu är målet att få helt platta delar att föra över till väven. Här är det ett av hörnen där plast tagits bort vilket skapar den tredimensionella slutformen. Den formen vill vi nu få ut till tvådimensionell. (Som vi vet är blå linje dragkedja och röd är båge).
Det går inte att vika ut dessa delar så plasten blir platt så en vass sax ska få jobba lite.
Här har jag klippt upp längs dragkedjelinjen. Ännu går det inte att få plasten platt. Ta det i små steg, bättre att klippa två gånger kort så det blir rätt än en gång för långt. (Klipper man för långt går det ju alltid att rädda med tejp men det är ju onödigt jobb.)
Fortfarande inte platt...
Nu börjar det likna något! Plattare än så här går det nog inte att få det.

Jag fick klippa upp hela vägen fram till bågen samt ett snitt vinkelrätt ut från dragkedjan för att få bort spänningarna som höll plasten från att platta ut sig.

Notera att plasten är bucklig och rynkig under tejpen. Detta gör alltså ingenting, det är kanterna som är det viktiga och tejpen avgör hur kanten ser ut.

Innan jag kan dela på främre och bakre kapelldelarna måste jag göra en specialare. Överlappet är ju utmärkt på mallen och klipper jag isär efter delbara dragkedjan utan åtgärd kommer linjen för överlappet följa med bakre delen. Därför tejpar jag med dubbelhäftande tejp på en plastremsa på främre delen som sträcker sig över linjen för överlappet.
Sen förs den gröna linjen över på den extra plastremsan och den klipps rent efter denna linje. Plastremsan viks tillbaka över främre kapelldelen...
...och delarna klipps isär efter dragkedjelinjen.

(Notera linjen till vänster, det är den felritade dragkedjelinjen som jag streckat över för att inte ta fel.)
Främre kapelldelen utlagd på väven för uppmärkning. En långlinjal rakt över mittlinjen med ett batteri ovanpå fixerar mallen mot väven. (En spillbit plast under batteriet för säkerhets skull...man vill inte ha batterisyra eller annat skräp på mallen!)

Här syns överlappet och dess dubbelhäftande tejp tydligt.
Mallen överförd till väven. Jag kommer klippa ut längs ytterlinjerna med god marginal. Kilarna kommer jag inte klippa ut nu utan jag kommer nypa in längs linjerna och nåla ihop den. På så sätt kan jag testa kapellet på båten utan att göra något destruktivt med väven.

Hela främre delen överförd till väven. Notera att jag markerat mittpunkten.

En hel mittlinje ska ritas ut för att ha som referens när kapellet testas i båten.

Här har jag börjat nåla in det som skall tas bort enligt mallen. Senare visade det sig att jag använde fel taktik så läs igenom hela denna redogörelse innan du börjar.

På rätsidan ser man den tredimensionella formen som är ute efter som nålningen skapar.

Bakdelen är så komplex att det ibland känns lite övermäktigt, men nålar man bara efter linjerna man ritade på mallen så blir det rätt.

Ett av de bakre hörnen...de är riktigt besvärliga.

Skapa arbetsmiljö
I väntan på lite mindre hårt vinterväder passade jag på att ordna till arbetsplatsen. En gammal bordsskiva från återvinningscentralen kapades till lagom längd så att jag kan sitta bekvämt med vänster armbåge på matsalsbordet. Ett hål sågades efter symaskinens "profil" och fyra hål borrades samt försänktes.

Lite spillvirke skruvades fast strategiskt i skräpbordsskivan så att jag kan tvinga fast denna i rätt nivå med matsalsbordet.

Ett justerbart ben håller i andra änden. Maskinen är nu på plats stående på en skiva som hålls upp av fyra gängade stänger. Muttrarna är försänkta under bordets yta.

Totalt fyra muttrar per stång. De undre muttrarna gör att symaskinens arbetsyta kan passas in exakt mot bordsytan.

En gammal vaxduk offrades för att få en helt slät yta att jobba på. Hål endast för symaskinens stålplatta och kropp skars ut och snitten för att få duken över maskinen tejpades.

En gammal Atelje Lyktan "Tuben" ger bättre arbetsbelysning men jag tycker ändå att det är för mörkt precis vid nålen så ytterligare någon lampa ska till, troligen någon slags klämspot.

Provning på båten

Nu behagade senvintersolen titta fram lite så det var dags att testa lite på båten.

Här syns tydligt att min taktik för nålning innebar problem. Eftersom allt tyg hamnar på insidan, och jag valt att lämna väldigt mycket justermån, så blir det i princip omöjligt att identifiera hur man ska sätta sömmarna och faktiskt vika tygbitar som hör till vad.

  1. Från utsidan ser det ju helt OK ut.
  2. Här har jag ändrat taktik. Istället för att vika in sömsmån och justermån har jag nu vecklat ut det på utsidan istället.
  3. Det ser inte lika snyggt ut men det är mycket enklare att identifiera de olika tygerna. Det gör att man kan börja klippa bort lite i taget av justermånen för att minska mängden tyg och successivt närma sig slutformen.
  1. Här har jag gjort en första in-nypning för den tredimensionella formen i hörnet. Detta kommer jag göra många gånger innan jag sätter sömmen. "Measure twice, cut once" heter det ju...för mig är det mer "mät hundra gånger, klipp en gång" och hoppas att det blir rätt!
    Nästa steg är att ta hem och sy första sömmarna. Jag har valt att sömmarna som håller sidorna mot taket ska sys först. Utprovningen på båten visade att markeringarna efter mallen verkar stämma bra så jag kommer utgå från dem när det gäller dessa sömmar.
  2. Den horisontella skarven är nu sydd och det är dags att attackera hörnet igen. Här har jag nypt efter bågen och satt några nålar för att markera linjen.
  1. Nålen till vänster markerar var dragkedjan för akterluckan kommer gå. Materialet till höger om denna är överlappet som ska täcka dragkedjan. Att jag valt att ha med denna i själva luckan ställer till det rejält när det gäller att få ihop hörnet. Det hade var klart mycket enklare att sy på överlappet separat men jag ha så få skarvar som möjligt.
  2. Här syns bågformen bra. Jag kommer rita ut denna linje på utsidan och sedan vika in tyget för att sedan sätta sömmen. (Tack till lilla mamma för tipset!)
  1. På insidan är det nu mycket enklare att se vad det är man jobbar med. Det är fortfarande en hel del justermån och sömmen till vänster är inte färdig. Denna ska vikas upp mot takstycket och sys fast med dubbel söm. Man ser också nålen som markerar dragkedjan och hur mycket justermån det är kvar till höger om denna (det är alltså sidostycket som går så långt). Jag vill ha ordentligt med justermån där eftersom justeringen kommer ske mot dragkedjan för att få till hörnet snyggt.
  2. Här har jag trimmat bort ytterligare justermån. Från det här hållet ser det ju väldigt bra ut nu men betänk att ihopnypningen fortfarande är på utsidan. Denna måste vikas in och sedan ska alla bitar sys ihop på ett snyggt sätt.
Det färdiga kapellet

Här är kapellet klart för denna gång. Sido- och bakruta saknas dock. Jag är inte säker på om jag kommer ge mig på att sy på dessa själv eller om jag ska låta Frewi ta hand om dem. När båten är uppe på land igen ska rutorna ritas upp så att det blir enkelt att veta hur de ska se ut. Det ser lite rynkigt ut, och det är det också...jag är ju 100 % amatör, men en hel del kommer sträcka ut sig med tiden. Jag har också möjlighet att justera bågarna lite tack vare rörförlängningarna.

Denna sida är den som blev minst bra. Vecket på främre delen av bakre delen har sitt ursprung i den längsgående skarven vid taket och gick inte att justera bort med kapellvredens placering. Måttot är dock "good enough" så jag är ändå nöjd. Båten vid bryggan. Främre kapelldelen är jag mycket nöjd med! Det är riktigt bra spänning och passform. Det är ju också den del som syns tydligast från bryggan!

  1. Här syns att bågarna för bakre delen säckat ihop lite vilket gör att kapellet ser ganska säckigt ut. Med lite bågjustering blev det bra sträckning igen.
  2. Ett riktigt nybörjarmisstag jag gjorde var att jag inte tänkte på att väven ser lite olika ut beroende på vilket håll man ser på den. Jag försökte utnyttja rullen optimalt så på främre kapelldelen ligger  väven tvärs och på den bakre ligger den längs. Detta gör att färgen ser lite olika ut från vissa vinklar (framgår dock inte på någon av mina bilder här). Irriterande men jag tror att med ett par säsonger så kommer denna skillnad jämnas ut.